Jak jsem vydržel 3 a půl minuty nedýchat

Rád bych vám popsal příběh o tom, jak jsem se dostal k zajímavému cvičení, co to semnou udělalo, na jaké zlepšováky jsem přišel a jak jsem při něm toto pondělí nejspíš na chvíli ztratil.

Jsem člověk zimomřivý, i když miluji sauny, nemám problém se studenou vodou a cvičím, tak se mi často stává, že jsem na zastávce a klepu zuby. Je mi prostě často zima.

Se studenou sprchou jsem už od září kamarád a každé ráno se na chvíli potkáme, žádné dlouhé milování, šup sem, šup tam a uvidíme se zase zítra. Každé druhé ráno do posilovny, pořádně se zapotit a rozdmýchat svůj metabolismus, ale ani toto nepomáhalo ve chvílích kdy jsem večer stával na zastávce a čekal jako správný Pražák CELÝCH 10 MINUT na tramvaj „co to je toto?!“

Jedno odpoledne když jsem se s v zájmu prokrastinace brodil zákoutími Youtube, jsem znovu narazil na metodu jménem Wim Hof. Píšu znovu, protože už to bude pár měsíců co jsem díky tomuto videu začal odebírat tuto ženu Sorelle Amore Nejspíš kvůli tomu krásnému úsměvu, no divte se mi 😛

Cvičení je pojmenováno podle Wim Hofa, chlapíka který trhá rekordy v pobytu ve studené vodě, ve sněhu nebo třeba běhá maratony v poušti úplně bez vody a podobné. Více o něm zde.

A tak jsem si řekl, že to zkusím.

Jedná se o cvičení kdy se 30x zhluboka nadechnete a vydechnete, při posledním výdechu vydechnete úúúplně všechno a držíte. Jakmile budete mít nutkavou potřebu se nadechnout tak se zhluboka nadechnete, napočítáte do 20ti a tohle je jedno kolo. Dělají se kola 3 – 4. Dýchání, zadržení, velký nádech, zadržení a znovu.

Po tomto cvičení si dáte sprchu. Pokud začínáte tak jemně teplou a postupně ochlazujete a měli by jste se po pár dnech dostat s kohoutkem úplně na stranu ledové vody a pod ní vydržet pár minut.

Velmi mě bavilo při tomto cvičení sdílet zážitky s tátou, kterému jsem při jednom telefonátu o wim hofovi vyprávěl a on to najednou začal také praktikovat. Docela mě překvapil, když mi hned po prvním cvičení volal že zvládl vydržet 2 minuty 45 sekund. A to jsem si říkal jaký jsem frajer. Táta se do toho pustil s velkou parádou a tak jsme každý den mohli po telefonu sdílet zážitky, objevy a překonávání svých časů. Plus to, že jsme po pár měsících měli znovu něco společného co jsme mohli prodiskutovávat, hodnotit a kvůli čeho si volat, byl zážitek který bych za nic nevyměnil. Teda až na to, moct to prodiskutovávat osobně a ne přes telefon :).

Následky

Přestal jsem kouřit, úplně.

Nejsem kuřák, ale co si budeme povídat, dám si 2 piva a když jdou všichni na cigáro tak se připojím a dám si taky. Když jde spolubydlící na balkón si zapálit, občas si dám s ním a pokecáme. Tohle cvičení mě ale naučilo si mého dýchání více vážit než doposud a tak jsem najednou začal říkat ne s pevným přesvědčením. Najednou jsem necítil potřebu a už vůbec ne chuť si dát.

Kocovina, ne díky.

To si jako přestal i pít?

Tak zase nebudeme úplně magoři, že ano. Je pravda, že piju méně, ale když jsem si dal o pár piv více než obvykle, na další ráno jsem to cítil. Tohle cvičení spojené s čerstvým vzduchem, dýcháním a studenou sprchou mě dokázalo kocoviny hodně rychle zbavit, nebo alespoň zmírnit následky.

Dýchám lépe, dýchám vědoměji. Méně se potím a už mi není zima. Není mi zima!!! To je to proč tohle celé utrpení, ono totiž, zhluboka se tolikrát nadechnout a vydechnout není nic příjemného, občas máte pocit že se vám zvedá žaludek, častokrát mi nebylo dobře. A studená voda po ránu je občas peklo, zvlášť pokud na to nejste zvyklí. Ale tohle cvičení stojí za to každým ránem víc a víc.

Tyhle plusy, které jsem vyjmenoval totiž vůbec nemusí být pro Vás zajímavé a taky se třeba nemusí projevit, v tom je to super, každý díky tomu pozná něco jiného. Táta poznal úplně jiné přínosy, už jen třeba to, že se najednou pouštěl do věcí do kterých se mu dlouho dobu nechtělo, a najednou to šlo samo. Zvětší se Vám objem plic, budete mí lepší náladu a možná úplně něco jiného 🙂 Wim často ve svých videích zmiňuje tuto metodu jako poznání sama sebe. Ono totiž, při meditaci se soustředíte na dech a učíte se soustředit vaši pozornost na jednu věc. Jakmile při tomto cvičení vydechnete tak najednou není nic, je jen klid, jste tam jen vy, v hlavě ticho, v nejlepším případě i v místnosti ticho. Tohle jsou zajímavé 2 minuty. A to nemluvím o tom překonání sama sebe v nedýchání a potom při sprchování ledovou vodou.

Tohle pondělí bylo zvláštní.

Od pátku jsem držel půst, v neděli večer jsem ho přerušil skvělou polévkou a v pondělí už jsem se vracel k normálnímu jídelníčku. A jelikož jsem byl nějaký nedočkavý tak jsem si hned to ráno zacvičil a zakončil to wim hofovou metodou. Už při prvním dýchání jsem cítil brnění v rukách a na obličeji a s postupným opakováním se to stupňovalo. Při třetím dýchání jsem byl celý ztuhlý a necítil jsem většinu svého těla. Byl to zvláštní stav, nemohl jsem se vědomě uvolnit a tak jsem začal jednotlivé ztuhlé svaly zatínat. Jakmile jsem je totiž napnul, uvolnili se dobrovolně 🙂 Co bylo ale zajímavějšího, bylo samotné zadržení dechu. 3 minuty už se mi podařilo překonat. Taky to byl zvláštní stav. Toto bylo ale jiné…nebylo to příjemné. Mám totiž takový pocit že jsem někde u třetí minuty ztratil vědomí, aneb si nepamatuji na co jsem myslel, probudil jsem se až těch 3.40 kdy jsem se nadechl a sáhl po mobilu abych zastavil stopky.

wimhof

Zajímavý zážitek.

Sáhl jsem si na svoje maximum a vím kde je ta hranice. Tohle není něco co se vám stane po prvních pár cvičeních, máte hodně obranyschopných reflexů, které ať chcete nebo nechcete, dokáží odpojit vědomé ovládání těla a prostě se za vás nadechnout. Proto tohle cvičení nedoporučují dělat ve vodě.

V tomhle cvičení budu pokračovat 🙂 Baví mě to, vidím hodně rychlé výsledky a hlavně cítím jak to mění každý den. Spojení dýchání a studené sprchy je parádní. Mám občas trošku problém naskládat meditace, cvičení pěti tibeťanů a wim hofa za sebe abych nemusel vstávat v 5 ráno abych to všechno stihl, ale prozatím to nějak střídám s meditací. V dalším příspěvku se chystám podělit o nějaké mé zvyky z každého dne, jak mě mění a proč je dělám :), takže o tomhle příště.

Díky že jste to dočetli až sem. Snad jsem Vám svou zkušenost předal a probudil ve Vás alespoň malý zájem si toto cvičení vyzkoušet sami.

Budete překvapeni co dokážete.